Transportery Autonomiczne w Praktyce
Transportery Autonomiczne (AGV) zwane też Przenośnikami Automatycznymi, czy Przenośnikami Samodzielnymi, już dzisiaj są w stanie skutecznie zastąpić człowieka przy działaniach związanych z transportem bliskim. Urządzenia te mogą holować zarówno surowce jak i gotowe produkty. Materiały przewożone są bezpośrednio na transporterach, na paletach lub na dołączanych przyczepach.
Automatyczne transportery sprawdzą się praktycznie w każdej branży – w branży papierniczej, metalowej, w drukarniach oraz w fabrykach. W zależności od wybranego rozwiązania, pojazdy te mogą przewozić od kilkudziesięciu kilogramów, nawet do 300 Ton. W krajach Europy Zachodniej przewożona jest nawet żywność na magazynie czy pościel w szpitalach.
Obecnie projektowane magazyny potrafią być w pełni zautomatyzowane. Dobrym przykładem jest tutaj magazyn Alibaby:
Oraz Amazona:
W zależności od ich wielkości, pojazdy możemy podzielić na:
Autonomiczne kosze– są to najmniejsze zautomatyzowane pojazdy. Najczęściej do nawigacji wykorzystują taśmę magnetyczną. Wykorzystywane są do przewozu drobnych elementów takich jak śrubki, podzespoły czy odczynniki chemiczne. Ze względu na brak konieczności zastosowania platformy dla operatora, wózki te zajmują mało miejsca i świetnie radzą sobie w ograniczonej przestrzeni.
Autonomiczne Wózki Widłowe – Są to klasyczne wózki widłowe wzbogacone o moduły umożliwiające im samodzielną pracę. Wózki te są w stanie same zdjąć materiał z regałów, dostarczyć je we wskazane miejsce czy pojechać do stacji ładowania baterii.
Dla ciężkich ładunków świetnie sprawdzą się Autonomiczne Poduszkowce (Solving, Delu) oraz Ciężkie Wózki Paletowe (Hedin).
Historia rozwoju
Pierwszy AGV został wprowadzony na rynek w latach 50-tych przez Barrett Electronics z Northbrook w stanie Illinois. Był to po prostu holownik, który podążał za drutem zatopionym w posadzce. Był to wstęp do rozwoju zupełnie nowej gałęzi w transporcie bliskim – transporterów autonomicznych. Od tego czasu rozwiązanie to było stale udoskonalane, a wybór dostępnych technologii jest obecnie bardzo szeroki.
Systemy nawigacyjne zostały wzbogacone o kamery, czujniki laserowe, kamery UV oraz czujniki magnetyczne. Dodane zostały również moduły komunikacji pomiędzy pojazdami, co umożliwiło zwiększenie ilości robotów pracujących na tej samej powierzchni.
Z biegiem lat technologia stała się bardziej wyrafinowana, a obecnie zautomatyzowane pojazdy to głównie nawigacja laserowa, np. LGV (Laser Guided Vehicle). W zautomatyzowanym procesie LGV są zaprogramowane do komunikacji z innymi robotami, aby zapewnić bezproblemowe przemieszczanie produktu przez magazyn, niezależnie od tego, czy jest on przechowywany do wykorzystania w przyszłości, czy wysyłany bezpośrednio do obszarów wysyłki. Dziś AGV odgrywa ważną rolę w projektowaniu nowych fabryk i magazynów, bezpiecznie przenosząc towary do ich właściwego miejsca przeznaczenia.
|
Przed wprowadzeniem AGVWyzwania:
|
---|---|
|
Po wprowadzeniu AGVKorzyści:
|
Źródło: TPV
Typowe transportery autonomiczne składają się z:
- Ramy
- Modułu komunikacji
- Modułu wizyjnego
- Baterii
- Napędów
- Modułu sterującego
Warunki występujące w magazynach oraz zakładach produkcyjnych powodują, że ciągi transportowe oraz piesze często się krzyżują. Aby zapewnić bezpieczeństwo ludziom jak i mieniu firmy transportery posiadają szereg funkcji:
- Sygnał dziwiękowy
- Sygnały świetlne
- Skanery
- Listwy uderzeniowe
- Przyciski bezpieczeństwa
- Jaskrawe, łatwo widoczne barwy
Dla prawidłowego działania tego typu systemów konieczne jest też zadbanie o odpowiednią organizację przestrzeni, np: fototapety, tapety obiektowe